- Skrivuppgift
- Vad är kultur? Tankekarta s 8 i häftet. Associationer och diskussion.
- Centralt ordförråd, s 10-11 i häftet (ord och begrepp), vi bygger en ordlista i studiehäftet kultur. Vi utgår från Novo och gruppdiskussionerna.
- Vi läser och diskuterar: "Fem familjer" eller "Samerna, ett av världens urfolk".
- Film -> Minoriteter
Tisdag 14/5
- Skrivuppgift
- Hörövning "Fyra fester", sidan 146 i På Spåret D. (Ljudfilen på servern är spår 25)
- "Ondskan" i häftet s 14, skriv ordlista s 15. Filmklipp finns på youtube.
- Grammatik: vi diskuterar tempus med mera utifrån texten "Ondskan".
(instruktion s 12 Arbeta både med basgrammatik och avancerad grammatik 1-7) - Kulturella skillnader - barnuppfostran s 16 häftet. Grupparbete påbörjas idag. Rädda barnen.
Onsdag 15/5
- Lektion med vår studievägledare Pelle. Glöm inte att arbeta med Pelles modul i Novo
- Station. Skrivuppgifter
Torsdag 16/5
- Lyssna och interagera: jämför två låtversioner.
Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten) - Ted Gärdestad - Himlen
Jill Johnson-Himlen - Vad tänker du på när du läser dikten till höger? -->
- Prov: informellt brev
Fredag 17/5
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta)
- Beskriva och jämföra: Läraren beskriver och jämför tillsammans med eleverna två konstverk på tavlan med projektorn.
Syfte: Du ska få ett ordförråd så att du kan i nästa steg beskriva och jämföra i smågrupper. - Grupparbete. En svensk kulturpersonlighet -> 27 i häftet, påbörjas idag.